Chmury

przygodę czas zacząć

Wyobraź sobie, że zrobiliście sobie przerwę podczas letniej górskiej wycieczki. Gdy zdjęliście plecaki i podłożyliście je pod głowę. Pijąc orzeźwiający łyk wody, leżycie na plecach i podziwiacie piękne, pierzaste i majestatycznie przemieszczające się chmury nad waszymi głowami.

Pomyśleć tylko, że jeszcze wczoraj padało tak bardzo, że opiekunowie zastanawiali się czy dzisiaj wyruszycie w góry.

No właśnie. Jak to jest, że czasem z chmury pada deszcz, a czasem nie? Jak one powstają i skąd w nich tyle wody?

Czas na zadanie dla prawdziwego odkrywcy!

Chmurka Mała

Pływała po niebie mała, biała chmurka,

Patrzyła na ziemię, na domy i podwórka,

Ścigała się z wiatrem, goniła z ptakami,

Lubiła się bawić dniami i nocami,

Lecz z czasem urosła i nagle się stała

Duża, ciężka i szara.

Martwiła się bardzo,

Bo nikt już jej nie lubił,

Straszyła swym wyglądem zwierzęta i ludzi,

W końcu z tego smutku już nie wytrzymała,

Zasłoniła słońce i się rozpłakała.

Lunął deszcz na ziemię obfity, odżywczy,

Napoił pola, lasy, niczym napój pyszny,

W mieście zmył ulice i z kurzu chodniki,

Orzeźwił powietrze i podlał trawniki.

Wtem chmurka przestała łzy wreszcie wylewać,

Przejrzała się w jeziorze i zaczęła śpiewać,

Z radości i szczęścia, bo gdy łzy wylała,

To znowu jak dawniej była całkiem mała.

 

Autor: Iwona Kałuża https://mojbajkowyswiat.pl/mala-chmurka/

Aby zrealizować ten webquest, uczniowie zostaną podzieleni przez nauczyciela na  4 grupy 4-5 osobowe. Uczniowie wśród członków swojej grupy wyznaczają liderów.

Zadaniem każdego zespołu realizującego webquest jest przygotowanie plakatu w formacie A2 i zaprezentowanie go wraz z omówieniem na wylosowany temat.

Liderzy poszczególnych grup losują numer tematu do opracowania dla swojej grupy. Mając już wylosowany numer tematu kliknijcie w zakładkę Proces  ⇑

TEMATY:

TEMAT 1. Skąd się bierze para wodna – parowanie.

Waszym zadaniem jest przedstawienie procesu parowania wody w przyrodzie. Parowanie jest jednym z elementów obiegu wody w przyrodzie.

Zapoznajcie się z materiałami znajdującymi się w zakładce ŹRÓDŁA, aby dowiedzieć się więcej o tym zjawisku.

TEMAT 2. Jak powstają chmury – skraplane i krzepnięcie

Waszym zadaniem jest przedstawienie procesu skraplania wody. Woda skrapla się, czyli zamienia z gazu w stan ciekły i z kropli w lód. Z czego zbudowane są chmury? Skraplanie jest jednym z elementów obiegu wody w przyrodzie.

Zapoznajcie się z materiałami znajdującymi się w zakładce ŹRÓDŁA, aby dowiedzieć się więcej o tym zjawisku.

TEMAT 3. Piętro niskie … czy wysokie? Która chmura tutaj mieszka?   Jak wysoko trzeba być, aby bujać w obłokach?

Waszym zadaniem jest pokazanie, gdzie każda chmura ma swe mieszkanie. Jak są wysokie i dokąd sięgają, chmury które nad nami mieszkają. Dowiedzcie się jakie mamy rodzaje chmur i jak wysoko dane chmury się znajdują.

Zapoznajcie się z materiałami znajdującymi się w zakładce ŹRÓDŁA, aby dowiedzieć się więcej o piętrach chmur i ich rodzajach.

TEMAT4. Jak to się dzieje, że pada deszcz lub śnieg?  Czyli o opadach słów kilka.

Waszym zadaniem jest przedstawienie zjawisk kryjących się za opadami zarówno deszczu czy śniegu. A może pokusicie się o coś jeszcze?

Zapoznajcie się z materiałami znajdującymi się w zakładce ŹRÓDŁA, aby dowiedzieć się więcej o opadach atmosferycznych.

Obieg-wody-zawita-do-przedszkoli-kropelka-pokazuje-obieg-wody-mobilne-planetarium-sfera-wiedzy

Tak na wszelki wypadek, wszystkie linki do pomocnych stron związanych z webquestem zamieszczam tutaj. Pomysłów do realizacji swoich tematów możecie szukać samodzielnie lub posiłkować się poniższymi stronami i filmami:

RODZAJE CHMUR
CHMURY I CHMURECZKI – JAK ROZPOZNAĆ KTÓRA JEST KTÓRA

 

 

Dodatkowych informacji możesz szukac także w internecie, wpisując w przeglądarkę następujące hasła:

  • Warstwy chmur

  • Rodzaje chmur

  • Obieg wody w przyrodzie

  • Parowanie

  • Skraplanie

  • Opady atmosferyczne

  • Z czego zbudowane są chmury

Ocenianie

Na ocenę końcową składać będzie się estetyczność plakatu, pomysłowość oraz zaprezentowanie przed grupą.

Plakat może być wykonany dowolną techniką, w dowolnym stylu, może być płaski, może być przestrzenny.

Najważniejsze aby praca przy nim dała Wam mnóstwo zabawy.

Jeśli znalazłeś się w tym miejscu, wiesz że chmura nie jedno ma imię, kształt i skład. Wiesz także jak powstają chmury oraz dlaczego pada deszcz.

Teraz leząc na górskiej łące, będziesz mógł przestać błądzić w chmurach i … być może zaczniesz zastanawiać się, co się dzieje kiedy woda spadnie na ziemię :-)